Belgie, Bruggy & Brusel 2015

V Bruggách jsem chtěl být už od zhlédnutí stejnojmenného filmu. Proto jsem neváhal a od nízkonákladovek Ryanair koupil levné letenky Praha - Brusel Charleroi a následně i jízdenku na autobus do Brugg od společnosti flibco.com, která s tříměsíčním předstihem stála 5 Euro. Autobus odjíždí přímo od haly letiště a staví cca po dvou hodinách u vlakového nádraží u centra Brugg.
 Ne nadarmo se říká Bruggám Benátky severu. Jsou historickým i správním centrem provincie Západní Flandry. Jejich historie se začíná psát na začátku našeho letopočtu a název město dostává kolem 9 století. Díky ucelenému historickému jádru je zapsáno na seznamu UNESCO.

Do cíle jsme se dostali poměrně pozdě, tuším lehce před devátou hodinou večerní. Ubytování, zamluvené také s předstihem, se nacházelo na okraji města. Podle googlu k němu vedla autobusová linka od vlakového nádraží. Zastávku na autobusáku nebyl problém najít. Po několika minutách přijel dokonce i autobus s požadovaným číslem. Unaveni z půldenního cestování jsme dopadli na sedačky a těšili se na postel. Nemám sice nejlepší orientační smysl, ale zdálo se mi, že míříme jiným směrem. Navigace v mobilu mě v tom utvrdila. Na další zastávce jsem tedy oslovil řidiče, a v domnění, že ten popleta nezná svojí trasu, se dožadoval otočení správným směrem. Řidič se jen usmál a vysvětlil, že přehodil číslo linky až po našem nástupu do vozu. Šly na mě mrákoty. Řidič vyčetl obavy z mé tváře a pobaveně mě požádal, ať se usadím zpět na své místo, udělám si pohodlí, hodím starosti za hlavu a začnu se kochat křivolakými uličkami a historickými budovami, protože on, právě teď, jede centrem Brugg a že to vezme rychle a zařídí, aby na nás správný autobus počkal. Musím přiznat, že řidič svoje řemeslo zvládal na jedničku. Autobus se řítil rychlostí blesku úzkými uličkami a na milimetry se vyhýbal stojícím autům. Do toho všeho, přes řvoucí motor, jsem občas zaznamenal nesrozumitelný výkřik a mávnutí rukou kamsi do strany. Kdybych lépe rozuměl a motor tolik neřval, měli bychom expresní prohlídku města i s výkladem o nejzajímavějších místech zvládnutou během 20ti minut. Po dokončení prohlídky nás autobusák dovezl zpět na nádraží, kde na nás čekal jeho kolega, který se opíral o vůz a jakmile nás zahlédl, típnul cigaretu a nastartoval. Vřele jsme poděkovali našemu průvodci a nastoupili do správného autobusu. Na rozloučenou jsme mu zamávali a za deset minut jsme byli před hotelem.

Hotel, nebo spíš ubytovna Value Stay Brugges dostála svému jménu. Pokoj byl malý, čistý, levný a to nám na přespání stačilo. Kousek od hotelu byla zastávka autobusu přímo do centra a tak hned ráno jsme vyrazili na průzkum.
 Centrum města je nádherné. Vyplatí se tedy přivstat a užít si prázdných uliček a různých zákoutí bez davů. Výhodou je i vstup bez stání ve frontě na jednu z dominant - městskou zvonici Belfort nacházející se na hlavním náměstí Grote Markt. Po zaplacení 8 Eur, vystoupáte po 366 schodech na její vrchol, ze kterého je nádherný výhled na historické centrum a kanály Brugg. Cestou si prohlédnete samozřejmě i její prostory. Věž dříve sloužila jako městská pokladnice a je v ní umístěna i zvonkohra (1675) se 47 zvony.
 Po vyslechnutí zvonkohry ve věži a dostatečném kochání se, jsme vyrazili na průzkum náměstí a přilehlých ulic. Nedaleko si můžete prohlédnout muzeum Savladora Dalího, muzeum piva, Justiční palác, baziliku svaté Krve, větrné mlýny, bekináž a mnoho dalšího. Samozřejmě vždy s nějakou tou čokoládovou laskominou po ruce. Krámků s pralinkami je tady přehršel. Za zmínku stojí samozřejmě i kanály, díky kterým Bruggy získaly svou přezdívku. V centru naleznete několik přístavišť, ze kterých můžete vyrazit na prohlídku města po vodě. Trasa se nám zdála u všech stejná. A můžu říci, že projížďka městem po vodě stojí za to chvilkové mačkání se ve frontě na lístky.
 Ještě na jeden poznatek bych rád upozornil. V celém centru Brugg je k dispozici Wifi zdarma.
 Připadalo nám, že v Bruggách plyne čas pomaleji. A to nejen díky tomu, že slunce zde zapadá o více než hodinu později než v Čechách, ale i kvůli rozmanitým hospůdkám, kde se čas jakoby zastavil. A vy nad kotlíkem slávek, s belgickým pivem v ruce strávíte nejednu příjemnou chvilku.
 Třetí den naší návštěvy byl vyhrazen na přesun z Brugg do Bruselu.  Lístk y na vlak  jsme měli koupené již z Prahy a jednosměrná jízdenka bez místenky vyšla na 14,10 Eur. Cesta trvala zhruba hodinu. Vystoupili jsme na Gare de Bruxelles-centraal, odkud to bylo z kopečka, kolem čurající holčičky, do hotelu Opera kousek. Ten se nacházel v centru, přímo u velkého náměstí Grote Markt. Pokoj byl v podkroví, menší, ale čistý, za 158 Eur na dvě noci se snídaní a pro dvě osoby odpovídající.

Po lehkém obědě a vafli s jahodami jako zákuskem jsme vyrazili do víru města na lov belgických vyčůránků. Holčičku jsme našli již cestou do hotelu. Zbýval tedy chlapeček a jeho pes. Slavný zástupce čůrajícího mužského pokolení se nachází kousek od velkého náměstí v centru, vedle komiksového obchodu s Tintinem. Ulevujícího si psíka naleznete zde.

Brusel má hodně lákadel a v noci to tu žije. Na velkém náměstí sedí na zemi omladina do pozdních nočních hodin. V hospodách a klubech to také žije. Respektive před nimi - hraje se zde populární hra - následuj svého kuřáka.
 Čtvrtý den jsme měli na plánu Atomium a pak Minievropu, což je parčík s miniaturami městských dominant a dále Japonský pavilon, který byl naneštěstí zavřený kvůli rekonstrukci.
 Do části města s Atomiem jsme se dostali podzemní tramvají. Už první pohled na tuto stavbu je ohromující. Lesknoucí se silueta zaujme svou elegancí a lehkostí. Zato vstupné vás vrátí rychle na zem. Dá se ušetřit nějaký peníz, pokud zakoupíte combo vstupenku i do Mini-evropy. V brzkém dopoledni nebylo Atomium v obležení turistů, a tak jsme se v expozici moc netísnili a mohli si v klidu prohlédnout historii stavby a světelnou show.
 Mini-evropa mě osobně moc nezaujala. Některé instalace byly zdařilé a jiné méně. Na samém konci parku, v takovém opuštěném koutku, se tyčí lehce ošunťělá Staroměstká radnice s orlojem. Jako zástupce ČR jsem očekával Pražský hrad, ale tvůrce učarovala právě tato památka.
 Po těchto návštěvách jsme se vydali do nedalekého Leaken Parku, přes který se dá dojít k již zmíněnému Japonskému pavilonu. Cestou potkáte Královský palác, jenž je sídlem královské rodiny a je pro veřejnost uzavřen  nebo například neogotický památník Leopolda I.
 Sobotní večer jsme věnovali průzkumu hospod a posezení v jejich zahrádkách, které byly narvané k prasknutí. Druhý den ráno nás překvapily zcela vylidněné ulice. Vše bylo zavřené. Inu EU. Nám to ale nevadilo, protože neděle byla dnem návratu. Ze stanice Bruxelles-Midi jezdí autobus na letiště Charleroi. Jízdenky se dají zakoupit také na flibco.com. Včasným nákupem je pořídíte levněji. Na poslední chvíli stoji 14 Eur. Cesta trvá zhruba hodinu.
 Bruggy a Brusel prostě žijí. V Bruggách mě, mimo jiné, pobavili cyklisti, kteří jezdí v houfu, vesele si povídají a někteří při jízdě kouří. Jsou to krásná města a mimo vyjmenovaných atrakcí můžete prozkoumat i mnoho dalšího. Belgie stojí za delší pobyt. Tak určitě příště...