Itálie, Bergamo 2014

Galerie

Bergamo je starobylé město v srdci italské Lombardie. Malé letiště Orio al Serio využívají nízkonákladové aerolinky k letům do Milána, které je vzdáleno asi 40 Km - tedy hodinku autobusem. Zpáteční letenka se dá pořídit pod 1500,- kaček a let z Prahy trvá hodinu.

Nás lákalo samotné Bergamo, které je rozděleno na dvě části: středověké Citta Alta - horní město a novější Citta Bassa - dolní město.

Let z ruzyňského letiště trvá hodinku. Z letiště v Bergamu se do centra města dostanete za cca 15 minut autobusem za 2 Eura. Pokud je vašim cílem město samotné a nechcete pokračovat dál do Milána, zakupte si lístek na tři dny za 7 Eur. Lístek platí na všechny autobusy a i lanovky v horním městě, takže výrazně ušetříte. Jestli jste pěším turistou, není problémem se z letiště dostat pěšky, cesta vám potrvá asi půl hodinky. I samotné město není velké a všude se dá pohodlně dojít. I když jízdu lanovkami byste si neměli nechat ujít.

Ubytování jsem zarezervoval v příjemném hotelu Citta dei Mille nedaleko centra (asi 2 Km) za 153 Eur se snídaní pro dvě osoby a na dvě noci. Při troše hledání najdete i levnější. Nám se tento hotel líbil a tak jsme nějaké to euro navíc neřešili.

Po ubytování jsme zahájili prvotní průzkum města. Chtěl jsem stihnout západ slunce na hradbách obepínajících horní město a cestou si dát lehké občerstvení spolu s italským cappuccinem. K první lanovce (zde) to bylo cca 2 Km pěšky. Dá se chytit i autobus od vlakového nádraží. Ale procházka měla něco do sebe. Hezkých kaváren s posezením na rušné ulici najdete při cestě víc než dost. Ze širokého bulváru je pěkný pohled na majestátní starobylé město tyčící se nad dolním městem. Takže jsme nasávali atmosféru, cappuccino a dvojku bílého rozlévaného vína.

Když jsme se dostatečně pokochali výhledem, vyrazili jsme k lanovce, která vás vyveze z Citta Bassa do Citta Alta. Cenu za jízdu lanovkou jsme neřešili, protože jsme si pořídili jízdenku na tři dny. Lanovka jezdí přibližně každých 15-20 minut. Mimo špičku je to méně často. Jízdní řád naleznete zde. Do Horního města trvá cesta chvilinku. Při jízdě se můžete kochat výhledem na dolní město a při dobré viditelnosti i na skoro nekonečnou rovinu za ním. Kabina lanovky projíždí terasovitými zahradami a před konečnou zastávkou projede tunelem pod hradbami obklopující horní staré město.

Citta Alta je krásně zachovalé středověké město, s úzkými křivolakými ulicemi se starým dlážděním. Atmosféra na vás dýchá z každého zákoutí, a to hlavně k večeru, kdy nejsou ulice přecpané, turisty. Najdete zde plno obchůdků s italskými pochutinami nebo se zmrzlinou a s pizza občerstvením. I klasických restaurací je zde plno. (Jedna Michelinská i u horní zastávky druhé lanovky).

Udělali jsme si tedy průzkumné kolečko kolem náměstí Vecchia (staré náměstí) a vydali se po silnici Viale delle Mura, která vede po hradbách, zpátky do dolního města. Výhled z hradeb je kouzelný. Byl by ještě kouzelnější, kdyby nás nevyhnala temná bouřková mračna, která se pomalu snášela z vrcholku Alp nad městem. Bouřka s přívalovým deštěm nás dohnala asi kilometr od hotelu. Promočení až kost jsme museli na hotel, kde jsme se usušili, a v mapě našli příjemnou malou restauraci nedaleko od nás. Nebyla to žádná velká trattoria, ale spíš malá rodinná hospůdka, kde jsme jedinými cizinci byli my.

Druhý den jsme se vydali opět do horního města, s cílem projít si pořádně horní město, prozkoumat každou uličku a podívat se na zříceninu hradu sv. Vigilia, která byla kousek od stanice druhé lanovky, která se nachází zde.

Cestou k druhé lanovce jsme se zastavili na starém náměstí a vylezli na Městskou věž (vstup cca 5 Euro), ze které je krásný výhled na horní, dolní město i dál do údolí a hlavně na Alpy. Za zpestření považuji i ohlušující odbíjení jejich zvonů, přímo nad našima hlavama. Bylo právě jedenáct hodin, ale mohlo být i hůř, třeba dvanáct.

Za pozornost určitě stojí i kaple "Cappella Colleoni", která je vedle Městské věže. Při cestě ke spodní stanici druhé lanovky (která vás vyveze do nejvyšší části horního města) projdete náměstím Cittadelly (piazza della Cittadella), na kterém nás čekalo v den odletu neplánované ale milé překvapení. U spodní stanice druhé lanovky je  pěkný výhled do botanické zahrady Bergomense.

Tak tedy, stanici druhé lanovky najdete zde. Tato lanová dráha je o poznání delší než první a nabízí daleko lepší výhled do roviny pod městem. Od horní stanice je to kousek do parku, ve kterém najdete zříceninu hradu svatého Vigilia, ze kterého je úchvatný a ničím nerušený výhled na majestátní štíty Alp, jejichž vrcholky jsou pokryty sněhem, který se leskne a třpytí ve slunečních paprscích. Kontrastem k bílým vrcholkům hor jsou sytě zelená údolí, která jsou jakoby zdobena statky nebo malými horskými vesnicemi.

Ale teď už ke zmíněnému překvapení posledního dne. V neděli, v den našeho odletu, jsem si všiml, že v horním městě se koná Gran Prix historických vozů. Na lidmi přecpaném náměstí Cittadelly byla všechna ta krásná auta vystavena. Od starých italských Lancii, Alf Romeo až po moderní Masserati. K vidění byly cestovní i okruhové speciály všemožných značek i roků výroby. Jednoho video je lepší než tisíc slov - tak se podívejte tady. Bloudil jsem tedy davem lidí a ty nádherné vozy fotil, natáčel a vůbec obdivoval tak dlouho, že jsme málem nestihli let. Naštěstí je Bergamo malé a cesta na letiště nezabere moc času.

Z Bergama jako takového jsem stále nadšený, výhodou je, že nízkonákladovky WizzAir létají tuto linku v pátek odpoledne a v neděli v podvečer se můžete vrátit do Prahy. Cena letenky je "směšná" a v dosahu Bergama není jen samotné město. Můžete se vydat nejen do Milána, ale i do Verony, či prozkoumat jezera. Možností je mnoho, tak neváhejte.